Teacher Education in Latin-American Universities: Vol. 1

Abstract

Description

This book focuses on four crucial issues of teacher education, both for pre-service and in-service processes as well as for different areas and educational levels. First, teachers’ educational beliefs are addressed, insofar as those beliefs seem to impact on their professional practice whereby they should be the focus of explicit attention in teacher education processes aiming at promoting specific practices. The relationship between teacher education and policy is the second topic of the book. Specifically, two chapters analyze the curriculum reforms implemented by a number of teaching programs at private Colombian universities, modifications responding to policy reforms concerning the quality conditions that all teacher education programs comply to. The book’s third topic is the extent to which higher education teachers—going beyond specific content knowledge—attribute importance to pedagogy, didactics and reflective practice in their own teaching. Finally, two chapters address the challenges and processes encountered by teachers when entering into the profession, their socialization into the community of teachers, their identities as teachers and their motivation to become teachers. It is worth noting that the contributions to this book share the use of qualitative methodologies, and present the results of narrated stories, interviews, observation, and documentary analysis, among others.. Keywords: Teacher education, teacher cognition, teacher education policy, higher education teaching, teacher socialization
Esta obra se concentra en cuatro temas cruciales de la formación de docentes, tanto antes como durante el servicio y en la enseñanza en diferentes áreas y niveles educativos. En primer lugar, se aborda el asunto de las creencias que los docentes tienen sobre el proceso educativo, las cuales parecen influir en la práctica profesional que estos desarrollan y, por lo tanto, deberían recibir la atención explícita de los procesos de formación de docentes que deseen promover prácticas específicas. El segundo tema de la obra es la relación entre la formación de docentes y la política pública que la rige. En particular, se analizan las reformas curriculares implementadas por varias licenciaturas en universidades privadas colombianas, en respuesta a reformas a la normatividad sobre las condiciones de calidad que a las que deben ajustarse todas las licenciaturas del país. El tercer tema analizado es en qué medida los docentes en educación superior van más allá del dominio de su saber disciplinar atribuyendo importancia a la pedagogía, la didáctica y la práctica reflexiva en su propia práctica docente. Finalmente, se discuten aspectos de la formación de docentes relacionados con los procesos vividos y los retos encontrados por los docentes al entrar en la profesión, su socialización en la comunidad docente, sus identidades como maestros y su motivación para ser docentes. Vale la pena señalar que las contribuciones a este libro comparten el uso de metodologías cualitativas y presentan los resultados de historias de vida, entrevistas, observaciones, y análisis documentales, entre otros. Palabras clave: Formación de docentes, cognición docente, política pública de formación de docentes, enseñanza en educación superior, ingreso a la profesión docente.

Keywords

formación de docentes, cognición docente, política pública de formación de docentes, enseñanza en educación superior, ingreso a la profesión docente, teacher education, teacher cognition, teacher education policy, higher education teaching, teacher socialization

Citation