Teaching research competencies in undergraduate programs in foreign languages. Are professors prepared for it?

No Thumbnail Available

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uniagustiniana

Abstract

Description

Research skills in the training of new foreign language teachers are a constant concern in higher education. The Ministry of Education has insisted on the comprehensive training of new teachers of foreign students, including training in research skills. To achieve this, teacher trainers are required not only to have an inevitable competence but also to have a research practicethat can serve as a point of motivation and encouragement for their students. From a mixed approach, through focus groups, surveys and interviews, the investigator analyzed research skills and examined the research practice of forty teachers, belonging to bachelor’s degree in foreign languages programs, in charge of guiding such training. Although most of them have experience and practice in research as part of their professional training, these skills are not implemented in their classrooms. The results show that the professors’ lack of research skills directly affects research practice and therefore there are weaknesses in the ability to teach how to research to undergraduate students. It was found that there is no coherence between the profile of the teachers as trainers and the profile of the trainees in terms of the development of research skills. Universities must commit to the development of research skills in their teachers to make sure a quality and coherent learning process.
Las competencias de investigación en la formación de nuevos profesores de lenguas extranjeras son una preocupación constante en la enseñanza superior. El Ministerio de Educación ha insistido en la formación integral de los nuevos profesores de estudiantes extranjeros, incluida la formación en competencias de investigación. Para lograrlo, se exige a los formadores de profesores no solo una competencia ineludible, sino también una práctica investigadora que sirva de punto de motivación y estímulo para sus alumnos. Desde un enfoque mixto, analizamos las enseñanzas específicas que las universidades colombianas dedican a las competencias investigadoras y examinamos la práctica investigadora de cuarenta profesores de licenciatura en lenguas extranjeras encargados de orientar dicha formación. Aunque la mayoría de ellos tiene experiencia y práctica en investigación como parte de su formación profesional, estas competencias no son implementadas en sus aulas. Los resultados muestran que la falta de competencias investigadoras de los profesores afecta directamente a la práctica de la investigación y, por tanto, existen deficiencias en la capacidad de enseñar a investigar a los estudiantes de pregrado. Las universidades deben comprometerse con el desarrollo de competencias investigadoras en sus profesores para asegurar un proceso de aprendizaje de calidad y coherente.

Keywords

research competencies, research practice, bachelor’s degree programs, foreign languages, competencias investigativas, práctica investigativa, programas de licenciatura, lenguas extranjeras

Citation

Collections