HomeLibrary
    • English
    • español
  • English 
    • English
    • español
  • Login
View item 
  •   Universitaria Agustiniana Institutional Repository
  • Trabajos de grado
  • Facultad de Humanidades, Ciencias Sociales y Educación
  • Licenciatura en Filosofía
  • View item
  •   Universitaria Agustiniana Institutional Repository
  • Trabajos de grado
  • Facultad de Humanidades, Ciencias Sociales y Educación
  • Licenciatura en Filosofía
  • View item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La incidencia del programa PISA en las políticas públicas en educación en Colombia. Una revisión de literatura.

Thumbnail
Download
Date published
2019-02-26
Author
Melo Mayorga, Jeison Leonardo
Metadata
Show full item record
Resumen
El objetivo del presente trabajo es hacer un análisis crítico de la influencia que ha tenido la participación de Colombia en las pruebas PISA (Programme for International Student Assessment), en un primer momento el documento completo del Programa PISA de la OCDE, y seguidamente los documentos que poseen una relación con las políticas educativas y el programa PISA en Colombia, por medio de la revisión bibliográfica, ya que la revisión permite detectar y obtener los documentos y material necesario y relevante para la investigación. Así pues, se evidenciará qué ha sucedido con las reformas establecidas en la política de educación, las cuales no han arrojado los resultados favorables en el sistema educativo; de lo anteriormente expuesto, entonces surgirá el principal interrogante al que se quiere enfrentar el presente trabajo, que consiste en ¿Cómo han incidido la participación de las pruebas PISA en la política pública de Colombia? De acuerdo con lo observado a lo largo de los documentos tratados, se derivó que las incidencias claves o principales, tanto en PISA como en las políticas públicas son: la evaluación, el docente y las competencias, donde se determinó que ayudan a desarrollar y potenciar la educación en general.
Abstract
The objective of this paper is to make a critical analysis of the influence that the participation of Colombia has had in the PISA tests (Program for International Student Assessment), at first the complete document of the PISA Program of the OECD, and then the documents that have a relation with the educational policies and the PISA program in Colombia, through the bibliographic review, since the review allows to detect and obtain the documents and necessary and relevant material for the investigation. Thus, it will be evident what has happened with the reforms established in the education policy, which have not yielded favorable results in the education system; From the foregoing, then the main question to be addressed in this paper will arise, which is: How have the participation of PISA tests influenced public policy in Colombia? According to what was observed throughout the documents, it was derived that the key or main incidences, both in PISA and in public policies are: the evaluation, the teacher and the competences, where it was determined that they help to develop and enhance education in general.
Palabras clave
Educación
 
PISA
 
Políticas públicas en educación
 
Evaluación
 
Docente
 
Competencias
 
Keywords
Education
 
PISA
 
Public policies in education
 
Assessment
 
Teaching
 
Competences
 
URI
http://repositorio.uniagustiniana.edu.co/handle/123456789/799
Collections
  • Licenciatura en Filosofía
Atribución 2.5 ColombiaThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.

Browse

All of repositoryCommunities and collectionsIssue dateAuthorTitleKeywordThis collectionIssue dateAuthorTitleKeyword

Subscription

LoginRegister