HomeLibrary
    • English
    • español
  • English 
    • English
    • español
  • Login
View item 
  •   Universitaria Agustiniana Institutional Repository
  • Tesis de posgrados
  • Facultad de Humanidades, Ciencias Sociales y Educación
  • Especialización en Pedagogía
  • View item
  •   Universitaria Agustiniana Institutional Repository
  • Tesis de posgrados
  • Facultad de Humanidades, Ciencias Sociales y Educación
  • Especialización en Pedagogía
  • View item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Competencia emocional como eje fundamental en el quehacer pedagógico

Thumbnail
Download
Date published
2020-11-24
Author
Romero-Pena, Jhonn Anderson
Gomez-Arce, Lisseth Johanna
Metadata
Show full item record
Resumen
El objetivo del presente trabajo es demostrar las implicaciones que tienen las directrices designadas y establecidas por el sistema de gestión de la calidad de algunas Instituciones Educativas del sector privado, ubicadas en la localidad 11 de la ciudad de Bogotá D.C., las cuales posiblemente repercuten en el adecuado manejo de emociones por parte de los docentes. Dicho ejercicio reflexivo se fundamenta a partir de la revisión de la literatura que permite entender la importancia del manejo de emociones por parte del personal docente, al igual que identificar diferentes fuentes que intervienen en la descompensación emocional a vista del seguimiento de directrices asignadas por el Sistema de Gestión Educativa. Para ello, se define como enfoque de investigación el corte cualitativo a través de un ejercicio correlacional el cual plantea establecer una conexión entre las implicaciones del sistema de Gestión Educativo y el manejo de las emociones. Como recurso de recolección de datos para esta propuesta se propone la aplicación de encuestas que permiten la asociación existente entre las categorías que enmarcan el artículo, las cuales permiten afirmar que hay diferentes directrices que afectan la competencia emocional de los docentes a causa de la asignación de tareas inmediatas, apropiación de recursos digitales para asumir nuevos retos en el ámbito educativo.
Abstract
The objective of this paper is to demonstrate the implications of the designated and established guidelines by the Quality Management System for some Educational Institutions of the private sector, located in town 11 from Bogotá city, which possibly have got an impact on the suitable management of emotions by teachers. This reflective exercise is based on a literature review that allows us to understand the relevance of managing emotions by teaching staff, as well as identifying different sources that get involved in emotional imbalance, regarding to follow the assigned guidelines by the System of Educational Management. Therefore, it is established as a research approach focusing on a qualitative way, through a correlational exercise which proposes to set up a connection between the implications of the Educational Management system and the management of emotions. As a data collection resource for this proposal, the application of surveys is proposed allowing the connection between the categories that delimit the article, which let affirming that there are different guidelines that affect the emotional competence of teachers due to the assignment of immediate tasks, appropriation of digital resources to take over new challenges in the educational field.
Palabras clave
Competencia emocional
 
Agotamiento emocional
 
Regulación de emociones
 
Gestión educativa
 
Keywords
Emotional competence
 
Emotional exhaustion
 
Emotional self-regulation
 
Educational management
 
URI
http://repositorio.uniagustiniana.edu.co/handle/123456789/1474
Collections
  • Especialización en Pedagogía
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.

Browse

All of repositoryCommunities and collectionsIssue dateAuthorTitleKeywordThis collectionIssue dateAuthorTitleKeyword

Subscription

LoginRegister