La formación en habilidades blandas en el campo de la Administración de Empresas: Estudio de caso en la Universitaria Agustiniana

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Soft skills development has been highly related as a critical aspect to improve the levels of competitiveness in organizations, facing contemporary challenges, including digital transformation, and, at the same time, from a comprehensive perspective of education and corporate social responsibility; In this article, the experience of the Agustiniana University in relation to professional training processes is characterized, involving the development of soft skills, considering the experiences of director, teachers, students and graduates of the Faculty of Economic and Administrative Sciences, in general, and the Business Administration program, in particular, considering aspects of educational administration, as well assignificant curricular and pedagogical issues identified in the discursive and non- discursive practices of the agents involved. The focus of this research is qualitative, since it focuses on the understanding of the phenomenon of education incorporating soft skills in a particular community, at the Agustiniana University. The methodology used is the case study, including techniques that involved documentary review, content analysis, semi-structured interviews, and affinity diagrams with the participation of teachers, students, and graduates, with stratified and intentionalsampling, and with simple random distributionsin some cases. Among the most relevant conclusions, it is pointed out that in the experience of the Augustinian University, stability in institutional guidelines can be highlighted and research lines are proposed to continue the development of related initiatives.

Description

El desarrollo de las habilidades blandas cada vez se relaciona más como un aspecto clave para mejorar los niveles de competitividad de las organizaciones, frente a los retos y los desafíos contemporáneos, incluyendo la transformación digital, y, al mismo tiempo, desde una perspectivade integralidad de la educación y de responsabilidad social empresarial; en el presente artículo, se caracteriza la experiencia de la Universitaria Agustiniana frente a los procesos de formación profesional involucrando el desarrollo de habilidades blandas, considerando las experiencias de directivos, docentes, estudiantes y egresados de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, en general, y del programa de Administración de Empresas, en particular, considerando aspectos de la administración educativa, así como en cuestiones curriculares y pedagógicas significativas identificadas en las prácticas discursivas y no discursivas de los agentes involucrados. El enfoque de la presente investigación es cualitativo, ya que se centra en la comprensión del fenómeno de la educación incorporando habilidades blandas en una comunidad particular, en la Universitaria Agustiniana. La metodología empleada es el estudio de caso, incluyendo técnicas que involucraron revisión documental, análisis de discurso, entrevistas semiestructuradas y diagramas de afinidades con la participación de docentes, estudiantes y egresados, con muestreos estratificados e intencionados, y con distribuciones aleatorias simples en algunos casos. Entre las conclusiones más relevantes se señala que en la experiencia de la Universitaria Agustiniana se puede destacar la estabilidad en los lineamientos institucionales y se proponen líneas de investigación para dar continuidad al desarrollo de iniciativas relacionadas.

Keywords

Habilidades blandas, Competencias laborales, Administración

Citation