La Ética empresarial en las ventajas competitivas de los negocios internacionales: Caso Odebrecht
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Abstract
The objective of this research is to analyze the determinants of ethical behavior of companies 
and how they affect their competitiveness at the international level. To  achieve this purpose, 
the work was supported by the theoretical framework of the determinants of the ethical behavior 
of the company proposed by Charles Hills in his book Introduction to International Business, 
how to compete in the global market. For its execution, it was based on documentary research 
that  allowed  obtaining  the  results  of  this  research.    The  results  of  the  research  show  the 
importance  of  each  of  these  determinants  in  the  process  of  development  and  growth  in 
companies, and how a company being ethically competitive generates distinctive advantages in 
the market, it is also concluded that companies that do not implement policies  related to the 
determinants of ethical behavior lose their competitiveness, with a tendency to disappear in the 
market at national and international level.
Description
Esta  investigación  tiene  como  objetivo  analizar  cuáles  son  los  determinantes  del 
comportamiento  ético  de  las  empresas  y  cómo  afectan  estos  su  competitividad  a  nivel 
internacional. Para conseguir este propósito el trabajo  se apoyó con el marco teórico de  los 
determinantes del comportamiento ético de la empresa propuesto por Charles Hills en su libro 
Introducción  a  los  Negocios  Internacionales,  como  competir  en  el  mercado  global.  Para  su 
ejecución se basó en la investigación documental que permitió obtener lo s resultados de esta 
investigación. Los resultados de la investigación arrojan la importancia que tiene cada uno de 
estos  determinantes  en  el  proceso  de  desarrollo  y  crecimiento  en las  empresas,  y  como  una 
empresa al ser éticamente competitiva genera ventajas distintivas en el mercado, también se 
concluye que las empresas que no ejecutan las políticas relacionadas con los determinantes del 
comportamiento  ético  pierden  su  competitividad,  con  una  tendencia  a  desaparecer  en  el 
mercado a nivel nacional e internacional.
Keywords
Determinantes, Ética, Empresa, Corrupción
