2025-09-082025-09-08https://repositorio.uniagustiniana.edu.co/handle/123456789/2696This article analyzes Augustine’s thinking on God’s incorporeality, a doctrine he mainly developed in reaction against Manichaean and Arian reflections in this regard. Augustine’s decision to enter the Catholic Church was strongly influenced by his understanding of divine incorporeality, a concept to which he was introduced in the mid-380s in Milan. This means that God is not subject to time and space in any way. This metaphysical commitment enabled Augustine to answer several of his objections to Christianity. Shortly after his baptism, Augustine applied this understanding of the divine to his critiques of the Manichaeans. In this article we see how, decades later, this doctrinal commitment was developed and expressed in his homiletic corpus and in his polemics against the Arians. Knotts looks at sources from the 390s, and then homilies mostly from the second decade of the 400s. This enables us to see how the theme of incorporeality is further developed and deployed in homiletic and polemical contexts. Thus, two closely related themes emerge. First, Augustine holds that we must not think of the generation of the Son according to an earthly logic; we must not seek temporal duration in eternity. Second, we must possess the intellectual humility to realise that our earthly categories are not sufficient for thinking about God. Augustine opts to confess his ignorance of what it means for the Son to be eternal, and rather grounds his theology in scripture. These are two major points that arise in Augustine’s critique of the Arians. We shall also see how the Gospel of John forms a locus theologicus for Augustine. The development of divine incorporeality figures in Augustine’s homilies and polemics as a way to neutralise his opponents and provide further resources for his audience. Este artículo analiza el pensamiento de Agustín respecto a la incorporeidad de Dios, una doctrina que él desarrolló principalmente como una reacción contra las reflexiones maniqueas y arrianas sobre este tema. La decisión de Agustín de integrar la Iglesia católica estuvo fuertemente influenciada por su manera de entender la incorporeidad divina, un concepto con el cual se familiarizó hacia la mitad del año 380 en Milán. Esta implica que Dios no es sujeto de tiempo ni espacio en ningún sentido, compromiso metafísico que le permite a Agustín responder a varias objeciones dirigidas a la cristiandad. Poco después de su bautizo, Agustín aplicó su visión de la divinidad a sus críticas de los maniqueos. En ese artículo vemos cómo, décadas después, este compromiso doctrinal fue desarrollado y expresado en sus homilías y en sus polémicas contra el arrianismo. Knotts examina tanto fuentes del 390, como homilías de la segunda década del 400. Esto nos permite apreciar cómo el tema de la incorporeidad es desarrollado y movilizado en mayor grado en los contextos homiléticos y polémicos. Así, dos temas íntimamente relacionados emergen: primero, Agustín mantiene que no debemos concebir la generación del hijo en los términos de la lógica terrena, no debemos buscar una duración temporal en la eternidad; segundo, debemos tener la humildad intelectual para constatar que nuestras categorías terrenas no son suficientes para pensar acerca de Dios. Agustín opta por confesar su ignorancia acerca de lo que significa que el hijo sea eterno y más bien funda su teología sobre las escrituras. Estos son los dos puntos cruciales que surgen de la crítica de Agustín hacia los arrianos. Veremos también cómo el Evangelio de Juan forma un locus theologicus para Agustín. El desarrollo de la incorporeidad divina aparece en las homilías y polémicas de Agustín como una vía para neutralizar a sus oponentes y le ofrece a su audiencia mayores herramientas. application/pdfDerechos de autor 2018 Humanitas Hodiehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Evangelio de JuanincorporeidadarrianismocreaciónAgustínpolémicasÁfrica del NorteGospel of JohnincorporealityArianismcreationAugustinepolemicsNorth AfricaAugustine’s Conception of Divine Incorporeality in Homiletic and Polemical ContextsLa concepción agustina de la incorporeidad divina en los contextos homiléticos y polémicosinfo:eu-repo/semantics/article