2025-09-082025-09-08https://repositorio.uniagustiniana.edu.co/handle/123456789/2748The purpose of this contribution is to address a literary text analysis perspective that is framed in a critical and decolonial intercultural pedagogy, all in dialogue with the implications in Applied Linguistics for the teaching of Spanish as a foreign language. We take as a source of analysis the Latin American costumbrista literature of the 19th century, considering it as a rich source of approach and treatment of sociocultural and linguistic aspects in the Spanish classroom for academic purposes. We begin with a tour of the ways in which literature has been defined from the traditional Eurocentric perspective, since these influence, to a great extent, the approach of the literary text in Spanish as a foreign language classroom. Subsequently, we review conceptual elements of the critical and decolonial intercultural approach for the language classroom, which facilitate other views of understanding the literary text in relation to sociocultural issues and allow the training of foreign language learners in terms of social implication and justice. We propose the analysis of Latin American costumbrista literature as a decolonizing model and critical reflection on the social and linguistic dynamics between individuals and cultural groups, from the language classroom.El propósito de esta contribución es abordar una perspectiva de análisis de texto literario que se enmarca en una pedagogía intercultural, crítica y decolonial, en diálogo con las implicaciones en lingüística aplicada para la enseñanza de español como lengua extranjera. Para esto tomamos como fuente de análisis la literatura costumbrista latinoamericana del siglo XIX, considerándola como un rico medio de aproximación y tratamiento de aspectos socioculturales y lingüísticos en el aula de español con fines académicos. Iniciamos con un recorrido sobre los modos en que ha sido definida la literatura desde la perspectiva tradicional eurocéntrica, toda vez que estos inciden, en gran medida, en el abordaje del texto literario dentro de las aulas de español como lengua extranjera. Posteriormente, revisamos elementos conceptuales del enfoque intercultural, crítico y decolonial para el aula de lenguas, que facilitan miradas otras de comprensión del texto literario en relación con lo sociocultural y que permiten formar aprendices de lenguas extranjeras en clave de implicación y justicia social. Finalmente, proponemos un análisis de la literatura costumbrista latinoamericana como un modelo decolonizador y de reflexión crítica de las dinámicas sociales y lingüísticas entre individuos y grupos culturales, desde el aula de lenguas.application/pdfDerechos de autor 2023 Humanitas Hodiehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Aula EFALiteratura costumbrista latinoamericanaPedagogía decolonialAnálisis críticoLenguaCulturaJusticia SocialSpanish for academic purposesLatin American costumbrista literatureDecolonial PedagogyCritical AnalysisLanguageCultureSocial JusticeLiterature from a decolonial intercultural perspective: Latin American costumbrista literary text in Spanish for academic purposesLa literatura desde una perspectiva intercultural decolonial: el texto literario costumbrista latinoamericano en el aula de español con fines académicosinfo:eu-repo/semantics/article