2025-09-082025-09-08https://repositorio.uniagustiniana.edu.co/handle/123456789/2762Given the examination of the literary performance of philosophy and the philosophical performance of literature, this article addresses the question of the hermeneutic value of Borges’ work, titled Pierre Menard, autor del Quijote. This question is approached from the perspective ofGadamerian hermeneutics in dialogue with the concept of experience in Aristóteles and Hegel.The points of connection facilitating this dialogue are the problem of historicism and hermeneutic experience. This dialogue is necessary as Hegelian dialectic, being inherently teleological, implies the death of hermeneutic endeavor. Indeed, the goal of experience is the totality of knowledge present in a presumed “ultimate interpretation” of an absolute Quijote. The aim ofthis article, therefore, is to demonstrate how Gadamer liberates the concept of experience from the tyranny of Hegelian dialectic, thereby redefining hermeneutic experience and ensuring the enduring validity of interpretive exercise. The article concludes with the exposition of redefinedhermeneutic experience: its essentially novel character allows for an interpretive endeavor ad infinitum, wherein the tradition of the interpreter and the tradition of the interpreted belong to the same inexhaustible universal historicity.Con ocasión de examinar el rendimiento literario de la filosofía y el rendimiento filosófico de la literatura, el presente artículo responde a la pregunta por el valor hermenéutico de la obra de Borges, titulada Pierre Menard, autor del Quijote. Esta pregunta fue abordada desde la hermenéutica gadameriana en diálogo con el concepto de experiencia en Aristóteles y Hegel. Los puntos de enlace que posibilitan este diálogo son el problema del historicismo y la experiencia hermenéutica.Dicho diálogo es necesario toda vez que la dialéctica hegeliana, al ser eminentemente teleológica, supone la muerte del quehacer hermenéutico. Ciertamente, el fin de la experiencia es la totalidad del saber presente en una presunta “última interpretación” de un Quijote absoluto. El objetivo de este artículo es, por lo tanto, mostrar como Gadamer libera el concepto de experiencia de la tiranía de la dialéctica hegeliana para así resignificar la experiencia hermenéutica y, con ello, garantizar la validez permanente del ejercicio interpretativo. El artículo concluye con la exposición de la experiencia hermenéutica resignificada: su carácter esencialmente novedoso permite un quehacer hermenéutico ad infinitum, en el que la tradición del intérprete y la tradición de lo interpretado pertenecen a una misma historicidad universal inagotable.application/pdfDerechos de autor 2024 Humanitas Hodiehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0BorgesHegelGadamerAristóteleshermeneuticsexperiencedialecticBorgesGadamerHegelAristóteleshermenéuticadialécticaThe Hermeneutic Value of 'Pierre Menard, Autor del Quijote'El valor hermenéutico de “Pierre Menard, autor del Quijote”info:eu-repo/semantics/article