2025-09-082025-09-08https://repositorio.uniagustiniana.edu.co/handle/123456789/2693This article seeks to contextualize Augustine of Hippo’s interpretation of two verses of the Johannine Passion, John 19:23-24, within the North African legacy of biblical reception. In particular, it evaluates appearances of the verse in dialogue with Donatist positions on the nature of the Church, its relation to Christ, and its role in the present world. The principal research include: 1) how does the tunic of Christ serve as inspiration for symbolic interpretation among Latin authors; and 2) how does such a typological reading of John 19:23-24—and its antecedent in the text of Psalm 21:19—occur within the broader field of Augustine’s anti-Donatist polemic? In presenting relevant evidence, I discuss various references to the tunica desuper texta chronologically, found principally in his popular sermons and Tractates on John. Augustine’s essential approach to the image of Christ’s tunic never radically departs from his earliest readings, however differences of emphasis later emerge. A leading concern, therefore, remains the impact of per totum, in John 19:23, upon Augustine’s developed understanding of Christ’s redemption, the gift of the Holy Spirit, and the extent of the Church throughout the world (toto terrarum orbe diffusam). In this light, although one may begin to suspect that Augustine advocates a form of universalism, his catholicity is a more fair and accurate description of this effort to surmount Donatist exclusivism. Between these two extremes, Augustine’s catholicism may be detected even within the limited horizon of this pair of verses and their relationship to the Church in North Africa. Este artículo intenta contextualizar la interpretación de Agustín de Hipona de dos versos de la pasión joánica, Juan 19:23-24, dentro del legado de la recepción bíblica norafricana y especialmente en diálogo con la posición donatista respecto a la naturaleza de la Iglesia, su relación con Cristo y su rol en el mundo presente. Las principales preguntas que serán examinadas acá serán: 1) ¿cómo la “túnica de Cristo” sirve como inspiración para la interpretación simbólica entre los autores latinos; y 2) ¿cómo una lectura tan “tipológica” de Juan 19:23-24 —y su antecedente en el texto de los Salmos 21:19— tiene lugar en un campo más amplio como lo es el de la polémica antidonatista de Agustín? Presentando evidencia relevante, comienzo por discutir varias referencias de Agustín acerca de la tunica desuper texta cronológicamente, que se encuentran principalmente en el Tractatus in Iohannis Evangelium, al igual que en sus sermones. La perspectiva esencial de Agustín a la imagen de la túnica del Cristo nunca se aleja radicalmente de sus propias lecturas tempranas, aunque surgen más tarde algunas diferencias. En consecuencia, continúa la preocupación por el impacto del per totum en Juan 19:23 sobre el desarrollo del entendimiento de Agustín de la redención del Cristo, del regalo del Espíritu Santo y acerca de la extensión de la Iglesia por el mundo (toto terrarum orbe diffusam). A la luz de estos elementos, a pesar de que podamos comenzar a sospechar que Agustín promueve una forma de universalismo, su catolicidad es una descripción mucho más justa y acertada de este esfuerzo por superar el exclusivismo donatista. Entre estos dos extremos, el catolicismo de Agustín puede ser detectado dentro del horizonte de este parde versos y de su relación con la Iglesia de África del Norte.application/pdfDerechos de autor 2018 Humanitas Hodiehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0polémica religiosainterpretación bíblicasermones de Agustínreligious polemicbiblical interpretationsermons of AugustineDefining Ecclesia: Augustine of Hippo’ s Anti-Donatist use of John 19:23-24 (on Christ ’s ‘Seamless Tunic’)Definiendo ecclesia: el uso antidonatista de Agustín de Hipona de Juan 19:23-24 (acerca de la túnica sin costuras del Cristo)info:eu-repo/semantics/article