2025-09-082025-09-08https://repositorio.uniagustiniana.edu.co/handle/123456789/2733Over the years, it has been observed how technological advances have permeated the life of man and the misuse of technological devices has generated a loss of empathy, which to some extent occurs thanks to dialogue. This article seeks to defend the importance of dialogue for the constitution of empathy and its implication in the examination that people make of themselves -because it is a fundamental aspect in the life of the human being-, as well as in the knowledge of the other. Initially, it starts from the considerations of Pierre Hadot, who has studied the issue of dialogue as a spiritual exercise; later, an approach is made to the dialogue with the other from the Gadamerian position and, finally, the issue of dialogue is constituted as a generator of empathy, from the postulates of Edith Stein. This document is born from the Philosophy Seminar and its teaching within the framework of the perspective of philosophy as a way of life of the Interinstitutional Doctorate in Education of the National Pedagogical UniversityCon el pasar de los años, se ha observado cómo los avances tecnológicos han permeado la vida del hombre y el mal uso de los aparatos tecnológicos ha generado una pérdida de la empatía, que en cierta medida se da gracias al diálogo. En este artículo se busca defender la importancia del diálogo para la constitución de la empatía y su implicación en el examen que de sí mismo hacen las personas —al ser un aspecto fundamental en la vida del ser humano—, así como en el conocimiento del otro. Inicialmente, se parte de las consideraciones de Pierre Hadot, quien ha estudiado el asunto del diálogo como ejercicio espiritual; posteriormente, se hace un acercamiento al diálogo con el otro desde la postura gadameriana y, por último, se constituye el asunto del diálogo como generador de empatía, desde los postulados de Edith Stein. Este documento nace del Seminario de Filosofía y su enseñanza en el marco de la perspectiva de filosofía como forma de vida del Doctorado Interinstitucional en Educación de la Universidad Pedagógica Nacional.application/pdfDerechos de autor 2021 Humanitas Hodiehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/DiálogoEmpatíaEjercicio espiritualExamen de síOtredadDialogueEmpathySpiritual exerciseSelf-examinationOthernessDialogue as a spiritual exercise for the constitution of empathyEl diálogo como ejercicio espiritual para la constitución de la empatíainfo:eu-repo/semantics/article