2025-09-082025-09-08https://repositorio.uniagustiniana.edu.co/handle/123456789/2757In Colombia, teachers of Spanish as a foreign language achieve professionalization at the postgraduate level (specialization or master’s degree), since there are still no undergraduate programs in the field. This article reports the findings of a study on the possible influence of prior learning experiences of applicants for the Master’s Degree in Teaching Spanish as a Foreign and Second Language of Instituto Caro y Cuervo on their teaching training. From the content analysis of the written answers that the applicants have provided to answer a question that explicitly inquires about their learning experiences and previous beliefs, in the pedagogical aptitude test applied during the admission process to the program, we conclude that the prior beliefs that teachers build as students are resistant to change, since the teaching practices that the master’s degree applicants would repeat in their teaching work (184,49 %) almost duplicate those that they would change (98,26 %) and what they would do (95,25 %). Therefore, we assume that those practices thatapplicants would repeat derive from positive learning experiences, while those that they would change derive from negative ones.En Colombia, los profesores de español como lengua extranjera alcanzan la profesionalización en el nivel de posgrado (especialización o maestría), debido a que no existen aún programas de pregrado en el área. El presente artículo reporta los hallazgos de un estudio sobre la posible influencia de las experiencias previas de aprendizaje de los aspirantes de la Maestría en Enseñanza de Español como Lengua Extranjera y Segunda Lengua del Instituto Caro y Cuervo, en su formación docente. A partir del análisis de contenido de las respuestas escritas que los aspirantes han proporcionado para resolver una consigna que indaga explícitamente por las experiencias de aprendizaje y las creencias previas, en la prueba de aptitud pedagógica aplicada durante el proceso de admisión al programa, concluimos que las creencias previas que los profesores construimos como alumnos son resistentes al cambio, ya que las prácticas de enseñanza que los aspirantes de la maestría repetirían en su quehacer docente (184,49 %) por poco duplican a aquellas que cambiarían (98,26 %) y que harían (95,25 %). Por consiguiente, suponemos que las prácticas que los aspirantes repetirían derivan de experiencias positivas, mientras que las que cambiarían provienen de experiencias negativas de aprendizaje.application/pdfDerechos de autor 2023 Humanitas Hodiehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0experiencias previas de aprendizajecreencias previasformación de profesores de ELEenseñanza de ele en Colombiaprior learning experiencesprior beliefsSFL teacher trainingteaching sfl in ColombiaThe Influence of Prior Learning Experiences in the Training of Teachers of Spanish as a Foreign LanguageLa influencia de las experiencias previas de aprendizaje en la formación de profesores de español como lengua extranjerainfo:eu-repo/semantics/article