2025-09-082025-09-08https://repositorio.uniagustiniana.edu.co/handle/123456789/2701The objective of this text is to determine the ways in which the field of education in Colombia has been constituted, at the epistemological level. From the identification of its main discontinuities and ruptures in a perspective that privileges historiographic analysis, I reflect on the definitions offered by the field category, the research trends at the local level and the various epistemological progress that have delineated its becoming as a field of I study in the national context. In this way, I propose the construction of a kind of topography of the educational field that lights on its new horizons of meaning.El objetivo de este texto es determinar las formas como se ha constituido el campo de la educación en Colombia, en el plano epistemológico. A partir de la identificación de sus principales discontinuidades y rupturas en una perspectiva que privilegia el análisis historiográfico, reflexiono sobre las definiciones que ofrece la categoría de campo, las tendencias investigativas a nivel local y los diversos desdoblamientos epistemológicos que han delineado su devenir como campo de estudio en el contexto nacional. De este modo, propongo la construcción de una suerte de topografía del campo educativo que de luces sobre sus nuevos horizontes de sentidoapplication/pdftext/htmlDerechos de autor 2019 Humanitas Hodiehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0campo de la educaciónepistemologíapoética del saberhistoria de la educacióneducation field epistemologypoetics of knowledgeeducation historyThe Epistemological Field of Education as a Poetics of KnowledgeEl campo epistemológico de la educación como una poética del saberinfo:eu-repo/semantics/article